woensdag 30 juli 2014

Heerlijk zomers (+ tutorial)

Ik naaide nog eens iets voor mezelf deze avond, hoera!

Binnenkort twee weekjes naar het zuiden, en dan komen zomerse topjes altijd van pas. Mooi bruinen gaat het best met mouwloze topjes natuurlijk, en ze zijn ook eindeloos combineerbaar op allerlei manieren. Bovendien zijn ze héél makkelijk en eenvoudig te maken: wat meten en passen, wat lapjes stof aaneen zetten en er zit weer iets nieuws in m'n kleerkast op amper aan halfuurtje tijd.

Diolenstofje komt van bij Pand Diependaele in Oudenaarde. Héérlijk zacht, én stevig stofje, zodat het buikje-na-twee-kinderen mooi weggemoffeld wordt.



Omdat er veel vraag komt naar hoe ik dit eenvoudig in elkaar zette, bij deze de uitleg:



Je hebt voor maatje 36-38 ongeveer een metertje rekbare stof nodig. De stof waaruit ik het maakte is een zwaardere, stijvere tricot.

Je knipt de stof in 3 delen, als volgt :



Je begint met het middenstuk.
Neem het stuk stof en drapeer het losjes rond je romp. Speld af waar het voor jou comfortabel aanvoelt. Het mag wat losjes zitten, zowel in de breedte als in de lengte. Hou zowel bovenaan als onderaan, als aan de zijkanten rekening met 1 cm extra naadwaarde en knip uit.

Vervolgens knip je de bovenste en de onderste band. Ik knipte 2 gelijke stukken, maar je kan ook voor een fijnere bovenband en een bredere onderste band kiezen, of omgekeerd.
Voor de breedte van de band nam ik 10 cm, inclusief naadwaarde. De banden worden dubbel geplooid en als boordband aan het middenstuk gezet. Het resultaat is een band van 4 cm bovenaan en onderaan.
Voor de lengte van de band nam ik de lengte van het middenstuk, maar 8 centimeter korter, zodat het bovenaan en onderaan goed aanspant.


Alles aan elkaar stikken en op een halfuurtje tijd ben je klaar. Zorg dat de naden van de bovenband, van het middenstuk en de onderste band mooi overeenkomen op één lijn. 
De naad draag dan je naar keuze op de zijkant of achteraan.

Opmerkingen:
- Bij dunnere tricot kan je in de boven- en onderband een elastiek inwerken, zodat alles goed op zijn plaats blijft zitten.
- Bij dames die een vollere boezem hebben, lijkt het me beter om het middenstuk uit 2 delen te maken en bij het voorpand rekening te houden met het extra volume van de vollere boezem.


Benieuwd naar het resultaat van jullie werk!



3 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Deze namiddag dit leuke topje gemaakt..
    Maar nu had ik een vraagje..Omdat je bovenste band minder lang is als je middenstuk komt het niet mooi overeen als je ze aan elkaar wilt naaien.
    Ik heb nu plooitjes gemaakt in het bloesje, maar hoe doe jij dit?
    Groetjes Lise

    BeantwoordenVerwijderen